SHAPES OF TIME

The project presents composite photographs of stone circles in Great Britain. In 2020, I did a journey across the entire country, from the Orkney Islands in Scotland to Land's End in Cornwall, photographing the surfaces and structures of stones in 16 stone circles.

 

The main subject of this project was to observe and document the traces of time engraved on the stones. Throughout the journey, I was interested in questions about our origins and contemplating the marks we leave. Analyzing this issue from a present-day perspective, it is noticeable that we now have a greater impact than ever on shaping the future space. We are rapidly immersing ourselves in newly discovered algorithms, and their integration into everyday life accelerates social and cultural changes.

 

Currently, we are teaching artificial intelligence to recognize and analyze images. However, such actions become complicated when it comes to layered composite photography. Composite photographs can be correctly interpreted by AI in color, structure, and observation of patterns between the images. But understanding the meaning in a philosophical context will be impossible or limited. Artificial intelligence based on algorithms and machine learning, rather than abstract understanding of reality.

 

On the other hand, humans experience the photographs as subjectives, involuntarily remembering the cultural context. What may deeply move one person can be completely incomprehensible to another. Therefore, some may interact more with the image, while others may observe and analyze it more.

 

The presented photographs allow for experiencing a complex and multi-dimensional shift in perspective. The ongoing process of shaping form is captured in dynamic flow. Boundaries become fluid, restless, and elusive. The images also show the abstract aspect of human nature, which influences awareness and shapes our perception of the world. However, it is important to understand that my images represent only one possible viewpoint of reality and do not fully reflect its essence, which always remains elusive.

KSZTAŁTY CZASU

Projekt prezentuje fotografie kompozytowe kamiennych kręgów Wielkiej Brytanii. W roku 2020 odbyłem podróż przez całą Wielką Brytanię, od wysp Orkney w Szkocji aż do Land's End w Kornwalii, gdzie fotografowałem powierzchnie i struktury kamieni w 16 kamiennych kręgach.

 

Głównym celem tego projektu było zobaczenie i udokumentowanie śladów czasu wyrytych na kamieniach. Podczas podróży interesowały mnie pytania dotyczące naszego pochodzenia, zastanawiając się, jakie ślady, my sami, zostawiamy po sobie. Analizując ten problem z perspektywy teraźniejszości, zauważalne jest, że w dzisiejszych czasach mamy większy niż kiedykolwiek wpływ na kształtowanie przestrzeni przyszłości. Niezwykle dynamicznie zanurzamy się w nowo odkrywanych technologiach, a wprowadzanie ich do codziennego życia prowadzi do przyspieszenia zmian społecznych i kulturowych.

 

Uczymy sztuczną inteligencję rozpoznawania i analizy obrazów. Niestety takie działania komplikują się przy warstwowym łączeniu fotografii. Fotografie kompozytowe zapewne będą poprawnie zinterpretowane przez SI pod kątem koloru, struktury, czy zaobserwowania wzorców występujących w obrazach. Jednak odczytanie znaczenia w kontekście filozoficznym będzie niemożliwe, lub istotnie ograniczone. Sztuczna inteligencja działa na podstawie algorytmów i modeli uczenia a nie na podstawie abstrakcyjnego rozumienia rzeczywistości odnoszącego się do jednostkowego doświadczenia. 

 

Natomiast osoba doświadcza fotografie subiektywnie, mimowolnie pamiętając o kontekście kulturowym. Nie zapominając, że to, co dla jednej osoby staje się głęboko poruszające, dla innej może być zupełnie niezrozumiałe. Tak więc niektórzy mogą bardziej wchodzić w interakcję z obrazem, podczas gdy inni mogą bardziej obserwować i analizować.

 

Przedstawione fotografie pozwalają doświadczyć równie złożonej i wielowymiarowej przemiany perspektywy. Ukazujący się proces kształtowania formy, został uchwycony w dynamicznym przepływie. Granice stają się płynne, niespokojne i nieuchwytne.

Prezentowane obrazy ukazują również abstrakcyjny aspekt ludzkiej natury, który wpływa na świadomość, kształtując percepcję świata. Ważne jest jednak zrozumienie, że moje obrazy stanowią jedynie jedno z możliwych spojrzeń na rzeczywistość i nie są pełnym odzwierciedleniem jej istoty, która zawsze pozostaje nieuchwytna.

DAMIAN WU 

B   I   O